Op at slå på tromme

Kom op at slå på tromme!
Til rytmekurset “Op at slå på tromme!” bliver kursisterne udfordret på både rytme, kropsbevidsthed og koordinationsevne – og kan gå derfra med et godt groove i kroppen.

”Én calypso, to calypso,” tæller Grete, mens hun illustrerer lydende med håndbevægelser på trommen. Udefra lyder det som om, der er fest i salen – lækre rytmer fra Afrika og Caribien sender tankerne på ferie. Men inde i salen er eleverne på hårdt arbejde. Koncentrationen i rummet til RytmikGretes rytmekursus er stor.

Kursisterne er alle pædagoger fra forskellige institutioner. De fleste af dem har allerede været på et af Gretes efteruddannelseskurser og har nu tilmeldt sig trommekurset over seks uger, som udelukkende fokuserer på rytmer. ”Op at slå på tromme!” hedder kurset – og det kommer de til.

Ved timens begyndelse varmer holdet op ved at mærke rytmen i hele kroppen. Grete sætter en jazzet, instrumental cd på anlægget, mens kursisterne kommer på benene og begynder at gå rytmisk rundt i rummet. Højre, venstre, højre, venstre. Grete instruerer dem, mens de går: ”Slap af i kroppen. Kom ned i knæene. Sving med armene. Det handler om at lytte til musikken og få rytmen ind i kroppen.” Med gyngende knæ går kursisterne ind og ud mellem hinanden og smiler, når de får øjenkontakt.

Til dagens time har Grete sat stole i en cirkel, hvor kursisterne kan sidde med hver deres tromme mellem knæene. I midten af cirklen ligger en bunke slagtøj: Rasleæg, claves, klokker, karakas, rytmefisk og regnstokke. I løbet af timen bliver alle slags slagtøj taget i brug – der rasles, trommes, knipses og synges ivrigt.

At tromme er at multitaske
Kursisterne er ved at have godt fat i sambarytmen. Højre, venstre, højre, slår deres hænder enten på trommer eller på lårene. ”I skal helt ud på kanten af stolen at sidde og mærke rytmen,” instruerer Grete. Også betoningen er vigtig for at få det til at lyde af noget, så Grete går rundt fra person til person og viser, hvilket slag, der skal lægges ekstra kræfter i.

Nogle kursister skal lære teknik, andre skal lære at holde rytmen, og de fleste skal lære at multitaske. ”For at kunne lære at synge og slå på tromme på samme tid, er det vigtigt, at man får fat i musikkens puls,” forklarer Grete.

Grete sætter gang i en improvisations session. Hver kursist får en rytme at holde, som harmonerer med de andres. Grete begynder improvisationen og synger for. Kursisterne gentager hendes sang. Derefter skiftes hver person til at synge improviserede toner henover den fælles rytme – og resten af kursisterne svarer som et syngende ekko. En gang i mellem brydes koncentrationen af et latterudbrud, når en kursist opdager, at hænderne er gået i stå. Det er krævende både at få hænderne til at tromme, lytte til de andres rytmer og synge oveni.

Grete afslutter timen ved at samle gruppen i en stående cirkel. ”Klap jer selv på skulderen og sig: ”Jeg gør det så godt, som jeg kan, jeg gør det så godt, som jeg kan. Og det er bare SÅ godt!” siger Grete og de andre stemmer i talekoret med stor entusiasme. Dagens trommekursus er vellykket gennemført – og alle går derfra tilfredse med sit eget rytmiske fremskridt.

Foto: Anna Bølling-Ladegaard
Foto: Anna Bølling-Ladegaard
Foto: Anna Bølling-Ladegaard